Psoriasis och piercingar!

"Hej, hittade nyss in på din blogg! Har också psoriasis och gjorde en navelpiercing för 1,5 år sen. Sa att jag hade psoriasis, men dom sa inget om några risker, så körde bara. När jag hade haft den i ett år och tre månader så fick jag psoriasis runt båda hålen. Vill bara varna dig.. har nu tagit ut min piercing och hoppas på att det försvinner.. Vad får du för behandling mot din psoriasis? Kram!"

Flickan med psoriasis svarar:
Hejdu! Tack för varningen hehe. Iallafall så har jag med haft piercingar, två stycken, plus att jag har en i läppen nu :) Förstår att du inte fick ngn varning från piercaren (tolkar det som att det var hen som inte sa ngt om risker), för det första vet ju inte alla vad psoriasis är, oh för det andra bör man rådfråga läkare eller ngn kunnig person om risker om man vill veta om dem. Att man får psoriasis på magen, bålen osv är ju våldigt vanligt. Vet fler än du som fått psoriasis vid navelpiercingen. Jag hade dock inte tagit ur den eftersom att fläckarna försvinner med lite kortison :) Jag hade ca 1 månad efter min labretpiercing så fick jag en liten rund fläck precis på hålet, behandlade det snarast i ksk 3-5 dagar sedan var det borta, oh det har inte kommit tillbaka. Min egna hypotes är att man mer sällan får psoriasis i ansiktet än på bålen oh det är nog drf fler får psoriasis vid ex naveln. Iallafall så BEHANDLA så fort du märker av sjukdomen. Även om du tagit ur piercingen nu så räcker det inte med att hoppas på att den försvinner, du måste behandla den :) Mot min psoriasis använder jag kortisonsalvor. Jag har testat lite olika metoder men salvorna verkar vara effektivast även om jag personligen föredrar naturläkemedel eller så.

HOPPAS DET VAR SVAR PÅ FRÅGAN :)

Gamal bild då jag hade ögonbrynspiercingen..

I somras med min labret, lägg märke till psoriasisen i hårfästet.


Jag kanske ska skirva ett inlägg om psoriasis och piercingar också, var tkr ni?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0