fråga nr 5 ! :D

maria om Jag är medveten om dålig uppdatering,: vad är sposaris för något?

Hejsan , för det första heter det Psoriasis :D'
Det är en ärftilg kronisk sjukdom.
Vilket betyder att den ärvs & går i släkt,
Smittar inte och man har den hela livet.
Det är en hudsjukdom.
Men den kan även drabba lederna :)
Det kallas psoriasis artrit .
Det som händer är helt enkelt att:

På de ställen jag har fläckar av psoriasis, så finns det fler hudceller än det finns på den normala huden. Hudcellerna förökar sig ovanligt snabbt på de ställen man har fläckar. Så det kommer fler än det dör. Därför bildas det sådana vita fläckar av hud, döda hudceller typ :) Det är så jag förklarar psoriasis väldigt förenklat xD Är det någon som har en bättre beskrivning så kan ni ju kommentera den så publicerar jag den också :)

Tack för underbara berömelse-kommentarer för bra blogg med :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0