PSO = PSORIASIS (:

"Vad bra att du går ut och berättar om din sjukdom!
Tidigare var den ju ngt skamligt, man försökte dölja sina utslag osv....
Har själv den småprickiga formen av pso....har nog haft det hela livet men fick diagnosen först när jag var 50+
Eftersom ingen i mn släkt har det, så föll det mig aldrig in att det kunde vara pso...ine förrän jag fick ett gräsligt utbrott!
Det är sååå viktigt att folk lär sig var det är och
att det inte smittar....så du gör en stor insats"

Sånt här gör mig glad (: Jag tänkte på det som Siss skrev här att ingen i släkten hade det. Det kan faktist vara så. Forskning visar att upp till man har 4% chans eller , (risk ska jag nog säga) att få psoriasis.. OFTAST så går det i släkten och man ärver sjukdommen men i vissa fall inte :) I många av fallen så hoppar även psoriasis över en generation, Om din farmor har det så kan du får det men inte din pappa tillexempel :) Men man måste ju vara mottaglig för sjukdommen och oftast får man psoriasis i samband med halsfluss, stress eller typ att man mår psykist dålgt .. tyvärr.

Take care :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0