Ärftilgheten!

Åh, vilken bra blogg!

Även jag har psoriasis. I hårbotten, i öronen, utanpå öronen, i ögronbrynen, på halsen och lite varstans på hela kroppen. Jag har haft detta i fleraflera år, och har fått det av min mamma och pappa, som båda har psoriasis. Så det var nästan självklart att jag skulle få det med.

Jag tycker det är superjobbigt fortfarande, men jag skäms inte längre. Det bara är vad det är.

Fick en helt underbar kommentar innan :)
Tänkte iallafall säga ett & annat om ärftligheten med psoriasis.
Vi håller även på med genetik i skolan.
Ska göra lite research på ärftligheten..
Men såhär säger forskningen om ärftligheten:

"Vi vet att psoriasis är en ärftlig sjukdom, men det är bara en dryg tredjedel av de som har psoriasis som vet att det finns i släkten.
Tidigare trodde vi att man behövde ett anlag från sin mor och ett från sin far för att kunna utveckla psoriasis, men det kan nog räcka med endast ett anlag, enligt nyare forskning.
Antingen har Din mor eller far anlag för psoriasis eller så har båda det. Det finns idag inga prover man kan ta för att se om man har anlag eller inte, men i forskningssammanhang har man börjat leta efter psoriasisgener med hjälp av blodprov. Om 2 personer som får barn har psoriasisanlag i enkel uppsättning får 1 av 4 barn psoriasisgenen i dubbel uppsättning, 2 får den i enkel uppsättning och blir bärare och 1 ärver inget anlag alls. Har en förälder psoriasis ökar risken. MEN även om bägge föräldrar har psoriasis behöver inte alla barn få sjukdomen. Föräldrarna måste ha likadant psoriasisanlag för att "dubbel uppsättning" ska ge sjukdomen."

Lite svåra ord. men dubbel uppsättning = att barnet antagligen får psoriasis. Enkel uppsättning = att barnen blir bärare d.v.s att de har anlagen men de får inte sjukdommen, och den sista ungen ärver inga anlag alls vilket innebär att den är helt fri från psoriasis, om denne skaffar barn med en utan psoriasis så behöver de inte få barn med psoriasis. de 3 andra kan däremot få barn med psoriasis. :)

Kram Amanda! :)

Kommentarer
Postat av: Anna 18

Jag blev medlem på facebook i ung med psoriasis för några veckor sedan. Jag tänkte, skitbra! Nu kan jag dela med mig om vad jag går igenom, så jag skickade vänförfrågan till dig. Jag accepterar aldrig vänförfrågad om det inte är någon jag känner men jag känner igen mig i dig och vi går igenom samma sak.. Men jag skäms över mig psoriasis och jag hade verkligen behövt någon som jag kan dela det med, som förstår. Men jag fattar om du inte känner för det, en främmande tjej men hör av dig annars, heter Anna Larsson på facebook.

2010-05-05 @ 19:13:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0