Flickan med psoriasis,?

Hejsan,
Mitt namn är Amanda Strömberg, 15 år gamal..
Jag fick psoriasis när jag var 10 år men fick diagnosen först när jag blev 12 år.
Vad är psoriasis undrar ni som läser bloggen för första gången?

"Psoriasis är en ärftlig kronisk sjukdom som kan drabba både hud och leder. Den är en av våra vanligaste folksjukdomar. Det finns ca 250 000 personer med någon form av psoriasis i Sverige. Hos drygt hälften av dessa debuterar sjukdomen före 25 års ålder. Psoriasis kommer från det grekiska ordet psora som betyder skorv, klåda eller utslag.

Psoriasis - en systemsjukdom

Psoriasis har länge setts som en hudsjukdom, men sjukdomen har visat sig vara mer omfattande än så. I dag vet vi att psoriasis är en systemsjukdom och att det kan finnas kopplingar mellan psoriasis och ledbesvär, mag- och tarmbesvär, ögonsjukdomar samt hjärt- och kärlsjukdomar. Livskvalitetsforskning visar också att många psoriasissjuka upplever att de har nedsatt livskvalitet.

Psoriasis (hud)

Psoriasis i huden karakteriseras av en kraftig nybildning av hudceller. Detta syns som fjällande rodnande torra fläckar på hud och i hårbotten. Psoriasis går i skov och varierar mycket i intensitet och utbredning mellan olika individer. Det finns idag ingen behandling som kan bota psoriasis eller psoriasisartrit. Däremot kan en bra individuellt anpassad behandling ge goda förutsättningar för ett bra liv. Vissa psoriasissjuka har lindriga besvär och kan vara symptomfria under långa perioder medan andra har kontinuerliga besvär av sin sjukdom"

 

Eftersom jag har endast i huden så skrev jag om det. Jag har psoriasis i hårbotten, fläckar på armar/armbågar, smalben,rygg och delar av magen/bröst. Inte så kul ! Men man lär sig leva med det, man måste de :)

Det finns olika former av psoriasis, precis som det finns olika former av cancer, bröstcancer, hurdcancer m.m

Min form, eller vad man ska säga heter:

Guttat psoriasis

En småprickig variant av psoriasis med droppformade hudförändringar som kan spridas över hela kroppen.

Viktigt att veta är att psoriasis inte smittar! Jag känner folk som förlorat både jobb och vänner tack vare sin sjukdom, som inte alls är farlig på något sätt, ganska wierd.. Folk borde vara mer upplysta av sjukdommen, den är mycket vanligare än man tror! Alla känner nog nästan någon som lider av psoriasis... kanske .. xD

Det var allt för denna dagen, hoppas ni följer min blogg med nyfikenhet!

- Amanda Strömberg


Kommentarer
Postat av: kissandsuck

trevligt att du skapat en blogg ! och alltid lika trevligt att höra ifrån dig på min :) önskar att jag kunde hjälpa dig med designen.. men vet tyvärr inte hur man gör på blogg.se



kram!

2009-12-01 @ 22:04:26
URL: http://kissandsuck.devote.se
Postat av: Amanda svarar:

Oh tack, klart man läser din ! :)

Kram!

2009-12-02 @ 15:57:34
Postat av: ronjaisaksson

det var nice att få veta mer om sjukdomen eller vad man ska säga (: (Y)



och jag känner faktiskt en med det, min mamma faktiskt. så jag vet att det inte smittar (:

2009-12-02 @ 18:47:59
URL: http://ronjadenicethyra.blogg.se/
Postat av: Amanda svarar till Ronja

Ah Jo, det är det jag säger, vanligare än man tror! :) Och ja, du vet att det inte smittar eftersom din mamma har det :) Men det är lixom resten av världen som inte vet det .. Så det är ganska synd, eftersom folk kan ta avstånd från en bara för det..



Kul att du läser min blogg! :D

Kram!

2009-12-02 @ 21:23:45
Postat av: Inge

Hejsan. Jag har en blogg om psoriasis behandling. Den er skrevet på Norsk. Om du skcikar mej en e mail, så ska jag skcika dej en bok jag har skrivit. Den er på Norsk, men jag er seker på at du vil forstå det essensiella i boken. Kolla bloggen min också om du vil.



Inte lyssna på lekare når det kommer til at behandla psoriasis. Du kan lett hitta ut av vad det er som gör at du får attacker. Jag har lagit en lista med et godt utgangspunkt på vad du borde unngå.



Hoppas jeg hör från dej...



2011-03-25 @ 22:52:45
URL: http://psoriasis-behandling.no

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0