Att leva med psoriasis..

Att leva med psoriasis är inte alltid lätt,
Speciellt inte i tonåren, tycker jag då..
Man är ganska fixerad i tonåren, Jag har aldrig kunnat vara det på ett sätt.
Jag har aldrig riktigt kunnat bli så "snygg" som jag velat!
Man har kanske gått på stan och hittat en snygg tröja, men wooppss den var svart då skippar man den direkt,
Eftersom då kommer allt fjäll synas på kragen sedan, oh då får man elaka kommentarer som:
- Öh , Du har inte funderat på mjäll schampo?
JOO! DET HAR JAG :D det var lixom det första man testade när man fick se lite vita prickar i håret xD Vad tror en del egentligen, jag vet att det inte rär elakt sagt men, en del tror man är trög & inte gör något åt det..
Man kan heller aldrig sätta upp håret i en snygg frisyr eftersom psoriasisen runt öronen syns då..
Det är mycket man inte vill göra för att slippa sticka ut faktist..

Psoriasis tar tid

"Att leva med psoriasis kan vara krävande, framför allt är det tidskrävande. Det gäller att hitta tid och plats för behandling och rutiner som passar. Det kan kännas jobbigt att behöva avsätta tid för avfjällning, smörjning och solning. bland kanske man vill ta en paus i något man upplever som ett ständigt smörjande, "

- Jo verkligen, ni som ser mig i skolan varje dag har säkert upptäckt att jag går omkring med en vit liten söt mössa ungefär varranan - var tredje dag? Eller hur (: Och det är för att jag åker till Nässjö hudklinik för att de ska smörja in mig med starka salvor som jag inte får själv på recept. Det är väldigt jobbigt för mig och även min familj, eftersom mamma måste köra mig klockan 20 över 7 på morronen till nässjö, Sedan missar jag även massvis med lektioner i skolan. Men som sagt, man kan ju inte heller låta sjukdommen gro igen? ..

Omgivningen är väldigt viktig!

"Även närstående behöver ha kunskap om sjukdomen för att få frågor och eventuell oro besvarad men också för att kunna stödja den som har psoriasis på ett så bra sätt som möjligt.

I vilken mån man accepterar sin sjukdom beror ofta på vilket bemötande man får från omgivningen. Ibland kan omgivningens reaktioner kännas mer besvärande än själva sjukdomen. Det är inte ovanligt att man avstår från badstranden på sommaren och lättare klädsel som shorts och kortärmat för att slippa uppmärksamhet."

Jo, själv gick jag i långarmat hela 7:an, när jag väl tog av mig fick jag ett antal kommentarer; Har du eksem?, Smittar det? Vad är det egentligen för något o.s.v..

Frågor om mig eller sjukdommen psoriasis? Fråga på! Det är därför jag skapat bloggen :)


Kommentarer
Postat av: Anders

Hej.

va skoj att nån bloggar om just psoriasis.. jag har själv de. jätte jobbigt att visa sig ute bland folk som stirrar på mig. jag har rätt kraftig i håret med STORA fält som e röda o vättskar sig.. har inte haft så kraftigt som nu, känner igen de där med mörka kläder. önskar inte att min son kommer få psoriasis. alla frågor som man får e nästan de jobbigaste. kommer fortsätta läsa på din blogg :)

2009-12-04 @ 21:28:26
Postat av: Andreas

F*n vad du är bra Amanda. Hoppas denna bloggen kommer att finnas länge!

2009-12-06 @ 06:00:56
Postat av: Amanda svarar till Andreas

Tack Andreas! :) Jag ska försöka hålla bloggen igång! :)



Ta hand om dej! :)

2009-12-06 @ 20:33:37
Postat av: Amanda Svarar till Anders

Åh vad roligat att fler läser min blogg! Oh nej, man får hoppas att inte din son får det också! Men sjukdommen brukar hoppa över en generation vad jag har hört själv? :) så man kan ju hoppas att han slipper, men kanske att dina barnbarn råkar ut för det, men som sagt men vet ju inte, oh finns det i generna så finns ju risken att drabbas.



Kram !

2009-12-06 @ 20:35:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0